Kaffe med dropp. Oskar Ahlvin köper sitt kaffe på da Matteo, här en lite sötare sort från Etiopien. Foto: Anders Bergstedt.

“Det blev en like-raket”

Oskar tar mjukisbyxorna på promenad

Mattias Åkerberg

--

Han är 23 år, utbildad sommelier och prisad servitör. Han är en kräsen multi-allergiker som älskar smaker. Möt Oskar Ahlvin på Stockholmsgatan.

Text: Mattias Åkerberg, Please copy me. Uppdragsgivare: 55 kvadrat.

Oskar Ahlvin. Foto: Anders Bergstedt.

Född: 1992 i Kärrtorp
Gör: servitör på nya restaurangen Bekk.
Vinsmak: pinot noir-viner från Bourgogne.
Aktuell: med konceptet Take over and out, där Oskar och ett par vänner lånar köket på restauranger som håller stängt, och kör egen meny och dryckeslista. Följ hashtag­gen #takeoverandout i sociala kanaler.

Franska Alperna, 2013. Det är dimmigt när de kolliderar. Oskar bryter tummen. Han gör säsong som barchef på hotellet, Sofie som servitör. De har bara känt varandra en vecka när det här händer. Idag är de ett par och bor tillsammans i en tvåa i Bagaregården.
– Hon kände nog sådan skuld över den där tummen, så hon blev tillsammans med mig, skrattar Oskar.

Cirkus i Stockholm, 2014. På scenen sitter två unga servitörer och dricker kaffe. De luktar, smakar, noterar. De dricker te också. Och vin och öl och sprit. Och så äter de tårta. Oskar Ahlvin är ena finalisten i tävlingen Årets servitör.
– Sprit är verkligen min svagaste gren. Det är för starkt, och där presterade jag sämst. Nä förresten, besticken gick sämre. Vi fick 24 olika bestick och skulle säga vad de hette. De flesta hade jag ingen aning om! Hummergaffel och snigeltång satte jag, men cocktail-gaffeln gick jag bet på.

Men varken spriten eller gaffeln kunde stoppa honom; Oskar plockade nästan full pott när det kom till att duka korrekt, presentera en ostbricka, spåra kaffebönors ursprung och pricka ingredienserna i den där tårtan. Han vann i utklassnings-stil.
– Det är kul att vara bäst, men det vore lögn att säga att det händer särskilt mycket när man vinner Årets servitör. Det är inte som att vinna Årets kock, direkt. Men det blev en like-raket bland vännerna på Facebook, haha.

Oskar Ahlvin. Foto: Anders Bergstedt.

Bagaregården, 2016. Tankarna på att bli kock har alltid fun­nits där på för Oskar, men så kommer det aldrig att bli.
– Jag är allergisk mot allt i hela världen: varenda baljväxt, varenda frö, varenda nöt, nästan. Så att bli kock, det går bort. Istället upptäckte jag att det var kul att servera. Då får man ju träffa människor, och samtidigt arbeta med mat och dryck. Och de i köket verkar tycka om att jobba med en servitör som bryr sig. Jag försöker alltid gå till grunden med allt, för att kunna berätta för gästerna eller svara på deras frågor. Det jobbigaste jag vet är att inte kunna svara — oftast kan jag det — men annars tar jag reda på svaret och glömmer det aldrig. Att som servitör vara påläst gör allting mycket roligare.

Från deras nya lägenhet på Stockholmsga­tan är det supernära till deras tidigare på Riddaregatan. De sålde den våren 2015, och bytte upp sig från 37 till 57 kvadratmeter.
– Det var det konstigaste jag gjort, när vi köpte den på Riddaregatan. Vi bodde i Stockholm då, och jag hade fått jobb i Göteborg, på Upper House, och det var bråttom bråttom att hitta lägenhet. Sofie är uppvuxen i Björkekärr, och har alltid pratat varmt om Bagaregården, så när jag hittade den här ettan på Hemnet en kväll sa hon bara ”köp den”. Jag köpte den på telefon, ingen av hos hade sett den. Det var helt surrealistiskt! Och vi trivs superbra.
– Det är någon form av lugn här, och ändå bara 10 minuter till stan. Jag vill inte slås av stadslivet när jag går utanför dörren. Jag gillar det här bättre, jag kan gå på pro­menad i mjukisbyxor. Det enda jag saknar är en riktigt trevlig kvarterskrog — och ett schysst bageri.

Hit går Oskar helst

Oskar Ahlvin är sommelier och servitör på restaurang Bekk. Med 55 kvadrat som mäklare sålde han och flickvännen Sofie Wallenius sin lägenhet på Riddaregatan — och flyttade 200 meter längre bort till Stockholmsgatan. När Oskar är ledig går han helst till de här restaurangerna:

Finkrog: Bhoga. ”En familjär finkrog som gör nytänkande mat.” Norra Hamngatan 10.

Vardagslyx: Trattoria La Strega. ”De har största leendet och charmen — och serverar klassisk hemlagad italiensk mat. Jag brukar ta deras pappardelle med kungskrabba.” Aschebergsgatan 23.

Budgetbäst: Bar Centro. ”På kvällarna serverar de enkla maträtter och spännande naturviner. Det känns som att besöka en bakgård i Frankrike eller Italien — så härligt och osvenskt.” Kyrkogatan 31.

Text: Mattias Åkerberg, Please copy me. Uppdragsgivare: 55 kvadrat.

--

--

Mattias Åkerberg

Copywriter. UX Writer. Educator. Author of Copyboken / The Copy Book 📘